Zpět na osobnosti, rozhovory

Češi staví metro v Helsinkách

24. května 2012
Petr Zázvorka

Inženýr Václav Pavlovský patří ke skupině pracovníků Metrostavu, kteří dokázali ve složitých geologických a klimatických islandských podmínkách úspěšně dokončit náročnou zakázku, jejímž předmětem byla ražba silničních tunelů, vysoce hodnocených dobrou kvalitou odvedených prací. Raziči nyní pracují ve Finsku, kde česká stavební firma spolupracuje na rozšíření helsinského metra. Za zmínku stojí, že běžná komunikace při poradách s investorem probíhá v místním jazyce, tedy ve finštině.

Autor:


Pracoval téměř třicet let jako redaktor a posléze vedoucí tiskového odboru firem Vodní stavby Praha a Zakládání staveb. Od vzniku časopisu Stavebnictví je členem jeho redakce, kde mimo jiné vede rubriku Osobnosti stavitelství. Svůj dlouhodobý zájem o historii stavebního odvětví promítl do stejnojmenné knihy vydané v roce 2016.

Opravdu komunikujete finsky?
Při oficiálním jednání se musím dorozumět finsky, kvůli přesnosti pochopitelně za pomoci tlumočníka, ale popisky na plánech a běžné termíny již ovládám. Ve smlouvě máme jako komunikační jazyk finštinu a tomu se musíme přizpůsobit.
Můžete konkrétně popsat profesní dráhu, která vás k práci ve Finsku přivedla?
Svoji činnost v Metrostavu jsem zahájil po absolvování vysoké školy, a to rovnou při stavbě tunelů na Islandu, kde jsem měl na starosti zahraniční zakázku jako asistent stavbyvedoucího. Na této stavbě jsem pracoval tři roky a domnívám se, že to byla životní a profesní zkušenost, kterou nelze jinak než při takové praxi získat. Po dokončení zakázky jsem zhruba rok pracoval v rámci divize 5, a to na přípravě technologie TBM pro pražské metro. Rovněž jsem se zúčastnil přípravy zakázek pro razicí práce ve Finsku, kde jsme vyhráli tendry na veřejné zakázky. Realizací těchto zakázek jsem byl pak pověřen. V současné době jsem vedoucím skupiny, s níž jsem pracoval již na Islandu. Domnívám se, že pokud jde o získání dalších zakázek, má působení firmy Metrostav ve Finsku dobrou perspektivu.