Betonové vozovky 2016
6. konference s mezinárodní účastí představila účastníkům aktuální trendy ve využití betonových technologií pro silně zatížené komunikace.
![](files/mod_clanky/2314.jpg)
mezinárodní účastí pod záštitou Ing. Jana Kroupy, generálního ředitele ŘSD ČR. Na konferenci vystoupilo 10 zahraničních odborníků a 8 českých přednášejících, kteří se ve svých příspěvcích věnovali jednak praktickým zkušenostem s realizací betonových vozovek u nás i v zahraničí, tak i novým technologiím a pracovním postupům.
Pro svoje vlastnosti se betonové vozovky používají zejména pro silně zatížené komunikace, na rozdíl od asfaltových vozovek se totiž vyznačují vysokou odolností proti deformacím, navíc jsou nehořlavé, a proto představují ideální řešení pro vozovky v tunelech. Důležitou, z hlediska bezpečnosti a ekologie však ještě nedoceněnou vlastností je fakt, že nepohlcují, ale odrážejí světlo a sluneční paprsky. Na tyto výhody cementobetonového krytu opětovně upozornili ve své přednášce odborníci z Rakouska. Světlý povrch cementobetonového krytu a vysoká odolnost proti zatížení přispívají rozhodujícím způsobem k bezpečnosti silničního provozu i ke snižování povrchové teploty pozemních komunikací a tím ke zlepšení životního prostředí ve městech.
?Důležitým kvalitativním posunem v technologii se stalo provádění betonových vozovek s povrchem z obnaženého kameniva. Tato technologie se používá i při modernizaci dálnice D1 a zajišťuje zvýšení odolnosti povrchu vozovky proti smyku. To je důkazem, že betonové technologie procházejí neustálým vývojem a konference je tak výjimečnou příležitostí pro výměnu názorů a zkušeností mezi odborníky z ČR i zahraničí, ? uvedla Ing. Marie Birnbaumová z Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Téměř 250 účastníků konference si mimoto vyslechlo v šesti odborných blocích příspěvky týkající se
- rozsáhlé rekonstrukce betonových ploch na letišti Václava Havla v Praze
- použití betonových vozovek nejen na dálnicích; využití světlého povrchu krytu ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu a ke snížení povrchové teplot a tedy ke zlepšení životních podmínek ve městech
- použití betonových vozovek pro ekonomicky výhodné betonové silnice nižších tříd ve venkovských oblastech
- PPP projektů pro betonové vozovky
- modernizace dálnice D1 z hlediska projektování, zkušeností z provádění při stavbě s návrhem na řešení problémů
- návrhu řešení možných poruch stávajícího způsobu provedení styku cementobetonového krytu s krytem z asfaltových hutněných vrstev na základě teoretického rozboru podélných změn krytu vlivem teploty a vlhkosti
- předcházení poruch způsobených alkalicko-křemičitou reakcí v betonu identifikací potenciálně nebezpečného kameniva a možného vývoje této problematiky z hlediska materiálů do betonu
- dosavadních výsledků protismykových vlastností na površích cementobetonových krytů s obnaženým kamenivem v ČR
- nástinu optimálního řešení hlučnosti cementobetonových krytů v zahraničí.
O konferenci Betonové vozovky:
České konference zabývající se problematikou betonových vozovek jsou pořádány od roku 2002 ve dvouletých intervalech. V roce 2014 byl tento interval přerušen s ohledem na konání ?12. konference o betonových vozovkách? (12th International Sympozium on Concrete Roads), kterou organizovaly VUMO (Výzkumný ústav maltovin Praha) a EUPAVE (European Concrete Paving Association) v Praze.
Odbornými garanty 6. konference Betonové vozovky jsou:
Svaz výrobců cementu ČR, Dálniční stavby Praha, a.s., Skanska a.s., Metrostav a.s. a EUROVIA CS, a.s.
![](../UserFiles/Image/01Stavba%20roku/pozvanka/P9228803.jpg)
![](../UserFiles/Image/01Stavba roku/pozvanka/P9228815.jpg)
![](../UserFiles/Image/01Stavba roku/pozvanka/P9228824.jpg)
![](../UserFiles/Image/01Stavba roku/pozvanka/P9228852.jpg)