BAU očima českých vystavovatelů
Mnichovský veletrh BAU je světovou špičkou v oboru stavebních materiálů a tradičně mu patří druhá polovina ledna. V šestnácti obrovských hangárech bývalého mnichovského letiště vystavovalo 2046 společností. Osm z nich mělo v katalogu zapsanou adresu Česká republika.
Samozřejmě nechyběli ani čeští návštěvníci, kteří si veletrh většinou pochvalovali. I když se našly i výjimky.
?Zatím jsme neobešli všechny firmy, které nás zajímají, takže nemůžu obecně hodnotit. Pokud BAU srovnám s dalšími stavebními veletrhy, které jsem viděl, tak je sice obrovský, ale je to trochu fabrika na vystavování. Třeba takové Brno je, alespoň co se týká areálu, zajímavější,? pravil Tomáš Váňa z firmy Rieder Beton Jihlava a jeho kolega Jiří Loskot dodal: ?Mně se zatím zdá, že ani vystavovaný sortiment v betonářské branži není širší než v Brně. Ovšem stejně jako kolega bych nerad hodnotil v půlce naší prohlídky.?
Miloš Klapal ze společnosti Steko se po návštěvě mnichovského veletrhu tvářil spokojeně. ?Jako návštěvník jsem ocenil velmi dobrou organizaci. Ihned při příjezdu do Mnichova jsem se orientoval podle naváděcích cedulí, které mě přivedly přesně na parkoviště před veletrh. Výstavní areál nabízí veškerý komfort, pavilony jsou přehledně označeny a všude najdete pomocné informační pulty a plány jednotlivých pavilonů. Na veletrhu jsem našel spoustu novinek ze svého oboru,? popsal Klapal a přidal i jeden méně pozitivní postřeh. ?Z BAU se stává spíše regionální veletrh určený pouze pro Německo a nejbližší okolí. Neznám přesné statistiky, ale spoustu vystavovatelů, kteří nejsou z německy mluvících zemí jsem zde nenašel.?
Čeští vystavovatelé
Na dojmy z průběhu první poloviny mnichovského veletrhu, stejně jako na jeho srovnání s ostatními stavebními veletrhy, jsme se zeptali rovněž všech osmi českých vystavovatelů. Vyjádření jejich zástupců uvádíme podle abecedního pořádku.
Antico s.r.o.
Jan Kubeša, vedoucí výroby
Na BAU jsme už podruhé. Registrujeme zájem velké řady klientů, od těch menších se zájmem o jednorázovou zakázku, až po obchodníky z celé Evropy, nejen Západní. Jednali jsme i s čínskými zástupci. Je tu odborná veřejnost z celého světa, a to je právě pro nás zajímavé. Můžeme představit náš sortiment i lidem, kteří se k nám normálně nedostanou. Na českých veletrzích není tolik odborné veřejnosti ze zahraničí.
COBRA spol. s r.o.
Mirko Drkal, vedoucí marketingu
V Mnichově jsme měli klasický veletržní program - představení novinek, setkání se stávajícími zákazníky a hledání nových kontaktů. Musím říct, že jsme po všech stránkách s naší účastí spokojeni. Koneckonců vystavujeme na BAU pravidelně a víme co můžeme čekat od veletrhu, který patří mezi ty lepší stavební přehlídky v regionu střední Evropy. Velkému zájmu se, kromě našeho základního sortimentu stavebního a nábytkového kování, těšily i schodišťové systémy z nerezu s průhlednými nášlapy, které jsme v Mnichově představili poprvé.
Kronospan CR spol. s r.o.
Sylva Krechlerová, obchodní ředitelka
Využili jsme tuto výstavu k prezentaci pro nás nového produktu - OSB SUPERFINISH - stavebních desek určených pro lehké a energeticky úsporné stavby. To byl náš primární cíl. Na německém a rakouském trhu již máme stabilní zákazníky proto nečekáme, že po této výstavě významně rozšíříme jejich počet. Naše účast byla jedním z marketingových kroků k posílení naší image a značky OSB SUPERFINISH. Tento veletrh je pro Západní a Střední Evropu prestižní a tomu odpovídá jeho vysoká úroveň. BAU v Mnichově dává účastníkům možnost získat přehled o novinkách ve stavebnictví, nebo si udělat obecný názor na trh se stavebními materiály. To znamená, že BAU může být i pro návštěvníka velice efektivní akcí.
Lias Vintířov, lehký stavební materiál, k.s.
Pavel Bursík, vedoucí marketingu
Na veletrh jsme přijeli s cílem prezentovat naši společnost, představit novinky a také se potkat se stávajícími obchodními partnery, případně zde získat nové. Tento plán se nám podařilo naplnit. BAU Mnichov má tradičně vysokou úroveň s velkou návštěvností. Je to výstava, která se koná v důstojném a pro vystavovatele a návštěvníky komfortním prostředí. Organizace výstavy je výborná.
Za zmínku také stojí, že jsme tento rok získali pro naši účast na veletrhu dotaci z evropských fondů, konkrétně z programu marketing.
MAGNUM Parket, a.s.
Petra Kolomazníková, marketingový manažer
Vždy jsme měli na BAU autorizovaného prodejce, ale letos jsme se rozhodli opustit Domotex a zúčastnili jsme se v Mnichově. Pokud jde o první dojmy, tak máme hodně nových obchodních kontaktů. Zájemce z řad konečných zákazníků jsme očekávali až ke konci veletrhu. O ty se staral náš velkodistributor pro Německo a Rakousko, který měl stánek naproti nám, a jehož aktivity jsme přijeli do Mnichova podpořit. V porovnání s Domotexem a IBF má BAU samozřejmě širší záběr, i když zrovna Domotex je pro podlaháře zásadní akcí. BAU má ovšem mnohem lepší technické zázemí a vystavovatelský servis než Domotex, který je v našem oboru v současnosti dost zaplaven asijskými firmami. Letos chceme vystavovat ještě na brněnském IBF a na moskevském MosBuildu. Zde je zajímavé porovnání cen. Zatímco v Moskvě je cena 385 eur za m2, tak v Mnichově chtějí jen 175 eur za m2. Přitom BAU nám nepokryje jen Německo, ale celou Evropu. Máme zde hodně kontaktů z Itálie, Španělska, Severní i Střední Evropy.
Solara s.r.o.
Eleonora Formánková, jednatelka
Přijeli jsme na BAU nabídnout především svou nestandardní zakázkovou produkci v oblasti střešního prosklení a tudíž naším největším cílem bylo oslovit německy mluvící architekty a projektanty. Toto přání se vrchovatě naplnilo. Německý trh dokáže ocenit kvalitu a nápad. Navázali jsme desítky kontaktů. Přímo na BAU jsme domluvili zastoupení naší firmy v Mnichově. Ve srovnání s veletrhem IHM Mnichov, kde jsme vystavovali v loňském roce, byl BAU rozhodně tím správným rozhodnutím. IHM je spíše vhodný pro drobný sortiment řemeslné povahy. Fensterbau v Norimberku je specializovaný na výrobní zařízení, takže u nás jednoznačně BAU vede. S německou odbornou veřejností jsme rychle našli společnou řeč: kvalita a certifikace výrobků je našim i jejich cílem. Určitě se na BAU za dva roky vrátíme.
Trido s.r.o.
Šárka Renzová, manažerka exportu
Do Mnichova jsme přijeli vystavovat poprvé s cílem dostat se do povědomí německých zákazníků, navázat nové kontakty a upevnit spolupráci se stávajícími zákazníky. Výstava v tomto směru splnila naše očekávání. BAU lze srovnat s naší účastí na loňském veletrhu R+T ve Stuttgartu, kterou jsme považovali za velice úspěšnou. Ovšem BAU je zaměřen na stavebnictví všeobecně, což ovlivnilo i profil návštěvníků. Úzce specializovaný veletrh R+T navštívila především odborná veřejnost, což nám umožnilo oslovit opravdu zajímavé potenciální zákazníky. V porovnání s účastí ve Stuttgartu se nám v Mnichově nepodařilo oslovit tolik odborných firem. Nicméně se nám povedl uskutečnit náš záměr - dostat se do povědomí širší (i neodborné) veřejnosti.
VP trend s.r.o.
Richard Obyt, jednatel společnosti
V Mnichově vystavujeme proto, že působíme na německém trhu a účast na BAU má za cíl podpořit naši pozici na tomto trhu. Jsme zde podruhé - střídáme Mnichov s norimberským Fensterbau. Na letošním BAU nebylo našim hlavním cílem se zviditelnit, protože to jsme už udělali. Nyní nám šlo především o získání nových zákazníků. V současnosti jsme po čtyřech letech zpracovávání německého trhu v situaci, kdy udržujeme kontakty s tradičními zákazníky a získáváme nové. A přestože se veletrh ještě nepřehoupl do druhé poloviny, tak už máme celkem slibné kontakty a s naší účasti jsem doposud nadprůměrně spokojený. Úroveň veletrhů obecně je v Německu vynikající, vyšší než u většiny tuzemských veletrhů s výjimkou Brna. Samozřejmě, že za vystavování na BAU zaplatíme jiné peníze než v Česku. Na druhou stranu bratislavský veletrh Coneco, je nejen dražší než třeba skvěle organizované Brno, ale dokonce dražší než Mnichov.