Železniční muzeum Národního technického muzea na Masarykově nádraží v Praze
Před sto lety bylo založeno Technické muzeum pro Království české, jehož přímým pokračovatelem je dnešní Národní technické muzeum (NTM). Od začátku byly součástí sbírky muzea předměty železniční provenience.
![](files/mod_clanky/951.jpg)
Dnes obsahuje sbírka Železničního muzea NTM několik set předmětů dokumentujících vývoj železnice. Jedinečnost železniční dopravy, její vliv na utváření moderní společnosti, kvalita železniční sbírky NTM a stálý zájem veřejnosti o historii dopravy vedl k potřebě vybudovat vlastní prostor pro kvalitní prezentování železniční historie v rámci NTM.
¤ Historické objekty lakovny a dílen depa kolejových vozidel na Masarykově nádraží v Praze, kde bude umístěna hlavní expozice Železničního muzea NTM. Foto autor.
Základem pro další rozvoj železniční sbírky se stal rok 2000, kdy bylo na základě usnesení č. 1147/2001 vlády ČR nařízeno v rámci NTM zřídit oborové Železniční muzeum. Toto vládní usnesení rovněž určilo, že hlavní expozice Železničního muzea vznikne v Praze, v depu kolejových vozidel na Masarykově nádraží. V roce 2003 pak byla část areálu někdejšího depa převedena do vlastnictví Národního technického muzea.
Železničnímu muzeu NTM tak byla dána možnost prezentovat nejvýznamnější část svých sbírek v prostředí nejstarší zachované výtopny v Evropě postavené v roce 1845. Stavební vývoj budov lokomotivního depa byl v zásadě ukončen ve druhé polovině 70. let 19. století. Kontinuální železniční provoz neumožnil zásadní přestavby jednotlivých objektů, a tak si budovy zachovaly takřka původní vzhled až do současnosti.
¤ Železniční muzeum NTM v depu kolejových vozidel na Masarykově nádraží v Praze. Urbanistická a objemová studie Němec a Žilka architekti z roku 2004.
Vzhledem k hodnotě stavby se rekonstrukce areálu pro potřeby Železničního muzea NTM omezí na nejnutnější zásahy a očištění od úprav, které byly necitlivě provedeny především ve druhé polovině 20. století. Největším zásahem do vzhledu celého komplexu se stane nové skleněné zastřešení dvorany mezi budovou dílen a lakovnou. V tomto prostoru se třemi kolejemi bude umístěna hlavní expozice železničních vozidel. Zastřešení bude provedeno velmi citlivě a subtilně, aby nebyl narušen klasicistní vzhled hlavního průčelí dílenské budovy z roku 1845. V rámci projektu bude řešeno i propojení muzea s přilehlým prostorem. Muzeem bude možné projít v ose Hybernská ulice - Trocnovská ulice přes expozice nebo mimo ?placený prostor? - přes nádvoří přilehlé k Husitské ulici. Celý komplex se tak návštěvníkům i obyvatelům Prahy maximálně otevře a umožní pohodlné a kulturní spojení Žižkova s centrem metropole.
¤ Budoucí hlavní expozice železničních vozidel Železničního muzea NTM. Urbanistická a objemová studie Němec a Žilka architekti z roku 2004.
Po svém dokončení se muzeum zapojí do projektu ?Muzejní míle?, který má formou propagace a jednotné vstupenky propojit Národní muzeum, Železniční muzeum NTM, Muzeum hlavního města Prahy, Armádní muzeum na Žižkově a Národní památník na Vítkově, kde Národní muzeum buduje expozici české státnosti. Přáním Národního technického muzea je, aby se Železniční muzeum v centru hlavního města stalo místem setkávání, kde přes změny v bezprostředním okolí zůstane zachována historická atmosféra nejstaršího pražského nádraží.
Autor: Mgr. Jiří Střecha, ředitel Železničního muzea NTM