Dny evropského dědictví 2008
Dny evropského dědictví ? European Heritage Days (EHD) každoročně v měsíci září otevírají nejširší veřejnosti brány nejzajímavějších památek. V České republice byly v letošním roce zajištěním národního zahájení Dnů evropského dědictví, které se uskuteční v sobotu dne 13. 9. 2008 v 10 hod., pověřeny České Budějovice. Pořadatelem je Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska a město České Budějovice, spolupořadateli pro oblast technických památek jsou také ČKAIT a ČSSI.
Prezentace technických památek
¤ Titulní strana prospektu o Vojtěchu Lannovi
Základní formou prezentace bude vydání informačních materiálů o technických památkách v kraji, převzatých z dříve publikovaných zdrojů a ze zdrojů informačních center jednotlivých měst v kraji. Na výstavách v křížové chodbě bývalého dominikánského kláštera a v Muzeu koněspřežky budou k dispozici informace o nejstarším českém kamenném mostě v Písku, o Třeboňské rybniční soustavě, u níž se usiluje o zapsání do seznamu památek UNESCO, o Schwarzenberském kanálu, o rekonstruovaném mlýnu Hoslovice a dalších technických památkách. Zvláštní polohu zaujme národní kulturní památka řetězový most ve Stádlci, na jejíž obnově se podílela řada našich členů. Přemístění mostu
Jižní Čechy byly významným regionem, přes který se dopravovala sůl z Rakouska do Čech. Původní doprava soumary byla nahrazena dopravou vozovou a od roku 1832 první koněspřežní železnicí z Českých Budějovic do Lince. I když již v roce 1870 byla trať přestavěna a koňská trakce nahrazena párou, dostaly se její dosud zachované objekty pod památkovou ochranu. V Českých Budějovicích je to strážní domek, ve kterém je dnes Muzeum koněspřežky. V Holkově se zachovala přepřahací stanice a také některé úseky tratě, které železnice s parní trakcí nemohla využít.
13. září 2008:
Odborná exkurze po trase koněspřežní železnice s odborným výkladem z Českých Budějovic do rakouského Kerschbaumu
Po trase koněspřežky je zajištěna odborná exkurze, která bude zahájena otevřením výstavy v Muzeu koněspřežky. Po zastávce v Holkově a setkání s rakouskými kolegy bude exkurze ukončena v rakouském Kerschbaumu, kde rovněž existuje muzeum a v provozu je 800 m tratě v původní podobě.
Z historie koněspřežky
Koněspřežka předznamenala rozvoj železnice. Vznikla především z potřeby dopravovat efektivněji a ve větším množství sůl ze Solné komory do Čech. V letech 1789?1791 budoval schwarzenberský lesní inženýr Josef Rosenauer kanál pro plavení dříví ze šumavských lesních revírů do Dunaje. Je to jediný projekt, kde se podařilo spojit umělou cestou vody obou řek. V roce 1807 předložil PhDr. František Josef Gerstner, ředitel České hydrotechnické privilegované společnosti, posudek na projekt plavebního kanálu mezi Vltavou a Dunajem. Jeho syn František Antonín již v roce 1808 navrhoval zřídit místo projektované vodní cesty nový dopravní prostředek ? železnou silnici. Privilegium ke stavbě železnice mezi Českými Budějovicemi a Mauthausenem získal František A. Gerstner v roce 1824 a 28. července 1825 zahájil stavební práce. 7. září 1827 byl uveden do provozu první úsek tratě s přepřahací stanicí v Holkově. K tomu účelu zde železniční společnost využívala zájezdní hostinec Veselku a jeho stáje, stavbu zmiňovanou již od 15. století. Dlouhá historie tohoto objektu jen podtrhuje jeho unikátnost v rámci celé národní kulturní památky. Spojitost Veselky s provozem železnice se uzavřela v roce 1868, kdy začíná přestavba koněspřežní železnice na parní provoz. Zájezdní hostinec tak ztrácí svůj význam a začíná jeho úpadek, podobně jako se stalo zrušené stanici v Kersch- baumu na rakouské straně. Objekt byl využíván pro zemědělství a v době hospodaření JZD dochází k jeho devastaci a ke zřícení středního křídla, atypického prvku této stavby. Devastace pokračuje i po roce 1989, kdy se zde střídali majitelé, ale žádný z nich neprováděl ani základní údržbu. V roce 1999 kupují Veselku nadšenci, kterým není osud této historické stavby lhostejný, a okamžitě zahajují práce pro její záchranu. Po statickém zajištění a obnově hrubé stavby plánují majitelé obnovu zájezdního hostince, zřízení muzea formanské a koněspřežní dopravy a provozování agroturistiky.
¤ Poměrně zachovalý stav objektu přepřahovací stanice Holkov z roku 1933
Doufáme, že na Dnech evropského dědictví zajistíme důstojnou účast našich organizací a předpokládáme, že u veřejnosti vzbudíme zájem o naši, již od minulosti tak významnou profesi.
Za výbor ČKAIT Ing. Jiří Schandl