Zpět na informační servis

Daňově uznatelné pracovní oblečení může být i pronajaté

18. ledna 2021
Text redakce PR článek

V mnoha společnostech nosí zaměstnankyně a zaměstnanci oblečení, které je přímo určené pro jejich odvětví, případně konkrétní typ práce. Zahrnuje ochranné a hygienické vybavení, pracovní oděvy pro řemeslo nebo průmysl, ale také reprezentativní outfity pro servis a manažerské pozice. S výjimkou zákonem předepsaného ochranného oblečení, za který musí zaměstnavatel platit vždy, stanovují kolektivní smlouvy nebo individuální dohody, zda by měl nést náklady za nákup a údržbu oděvů zaměstnavatel nebo zaměstnanec.

Pokud podnikatel vezme pořízení ochranného nebo profesionálního pracovního oblečení do svých rukou, má vyhráno. Zaprvé tak zajistí pro zaměstnankyně a zaměstnance vhodný oděv, který reprezentuje společnost. Zadruhé může výdaje na obstarání oblečení a na jeho údržbu uplatnit jako daňový náklad. To platí i tehdy, když některé či všechny tyto úkoly nechá na poskytovateli textilních služeb.

Podmínky pro uznání pracovního oblečení

Rozhodujícím předpokladem je to, že se musí jednat o klasické pracovní oblečení. Pro správce daně se jedná o takové oděvy, které se vztahují přímo k zaměstnání. Jsou výhradně používány pro účely podnikání a výkon profese. Patří mezi ně například odolné kalhoty pro instalatéry nebo rondon pro šéfkuchaře. V sektoru služeb nestojí tolik v popředí ochranný význam pracovního oblečení, ale zastupování firmy a reprezentativní funkce. Jednotné kostýmy a obleky, jako například halenky a košile s firemním logem jsou finančním úřadem také uznávány jako podnikové výdaje, pokud je ovšem vyloučeno jejich soukromé využívání. V případě pochybností je vhodné poradit se s daňovým poradcem nebo finančním úřadem.

Obrázek 02

Pracovní oděvy můžete odečíst z daní

Příspěvek na pracovní oblečení je včetně jeho údržby daňově uznatelný výdaj. Nehraje při tom žádnou roli, zda je textilní vybavení zaměstnancům pouze zapůjčeno nebo je jejich majetkem. Pokud se zaměstnanci a zaměstnankyně o daňově uznatelné pracovní oděvy postarají sami, mohou si náklady, stejně jako je tomu v případě zaměstnavatele, odečíst z daní.

Daně a „ošatné“

Pokud se zaměstnavatel rozhodne pro svou společnost pronajmout daňově uznatelné pracovní oděvy, nemá to žádný vliv na daň z přidané hodnoty. Předpokladem je, že oblečení dostávají zaměstnanci zdarma. Pokud ovšem zaměstnavatel ze mzdy svých zaměstnanců ponechá vždy určitou částku jako příspěvek na ošacení, tzv. „ošatné“, aby tak zcela nebo částečně pokryl náklady na pronájem, představuje tento obnos u zaměstnavatele příjem, který podléhá odvodům.

Pokud se zaměstnavatel rozhodne pro svou společnost pronajmout daňově uznatelné pracovní oděvy, nemá to žádný vliv na daň z přidané hodnoty. Předpokladem je, že oblečení dostávají zaměstnanci zdarma.

Obrázek 04

MEWA Textil-Management

Kompletnímu textilnímu servisu se společnost MEWA věnuje již od roku 1908. Ve sdílení textilu je tak průkopníkem. Dnes MEWA se svými 45 pobočkami zásobuje podniky po celé Evropě pracovním a ochranným oblečením, čisticími utěrkami, rohožemi pro zachycování oleje nebo podložkami. To vše včetně péče, údržby, skladování a logistiky. Výrobky pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci je možné objednat v katalogu. O více než 190 000 zákazníků z odvětví průmyslu, řemesla, obchodu nebo gastronomie se stará zhruba 5700 zaměstnanců. V roce 2019 dosáhla skupina MEWA obratu 734 milionů eur a jedná se tak o přední firmu působící v textilním managementu. Společnost byla mnohokrát oceněna za své úsilí v oblasti trvale udržitelného rozvoje, zodpovědného chování nebo vedení značky a inovativní sílu.