Zpět na informační servis

České stavební firmy míří do Francie

5. ledna 2020
Text redakce

Mezinárodní veletrh Mondial du Bâtiment, který proběhl v termínu 4. až 8. listopadu 2019 v Paříži, se řadí mezi špičky mezinárodních veletrhů v oblasti stavebnictví a jeho navazujících oborů. I tentokrát představil půl miliónu návštěvníků komplexní přehled nejnovějších trendů, inovací, technologií a služeb z celého světa. Mezi třemi tisícovkami vystavujících se letos objevilo i 17 českých firem, což je téměř o 50 % více než v minulém ročníku.

fotobanka veletrhu Mondial du Bâtiment
fotobanka veletrhu Mondial du Bâtiment

Akce sdružuje tři významné stavební veletrhy: BATIMAT, INTERCLIMA a IDEOBAIN a je pořádána každé dva roky. Veletrh BATIMAT je zaměřen na stavebnictví, architekturu, design interiérů, INTERCLIMA se věnuje vnitřnímu prostředí budov, spotřebám energií a snižování emisí CO2. IDEOBAIN představuje nové trendy v oblasti koupelen a sanitární techniky.

Využití obnovitelných zdrojů, boj s klimatickými změnami i digitalizace stavebnictví a BIM

Na veletrhu najdete skutečně vše, co i jen vzdáleně souvisí se stavebnictvím. Mezi hlavní témata ale patřilo využití obnovitelných zdrojů, hospodaření s odpady, energetická úložiště, zvýšení mobility ve městech, Smart Building, boj s klimatickými změnami a v neposlední řadě digitalizace stavebnictví a využívání metodiky BIM. Novinkou letošního veletrhu byla sekce Construction Tech®, připravená stejnojmennou platformou věnující se smart building. Platforma spojuje odborníky a sdílí různorodé akce zaměřené na výzkum, vývoj, design, poradenství a další oblasti výstavby. Součástí veletrhu byla řada doprovodných programů spojených s workshopy a přednáškami – ať už na organizátory připravených tematicky zaměřených fórech (diskusních panelech, přednáškách apod.), tak na samostatných vystoupeních a prezentacích firem přímo ve svých stáncích, směřovaly často k digitalizaci. Nechyběly také soutěže, např. Tech Construction Challenge, v níž jsou oceňovány začínající firmy přicházející s progresivními výrobky a technologiemi, nebo Innovation Awards.

České firmy ve Francii

Francie je tradiční a dlouhodobý obchodní partner České republiky, byť je počet českých firem ve Francii relativně malý. V současné chvíli se jedná zhruba o 20 filiálek českých podniků – jmenujme třeba SIPRAL nebo nově založenou pobočku společnosti LASVIT vyrábějící designová svítidla. Naopak Francii v Česku reprezentuje téměř 500 firem s přibližně 100 tisíci pracovníky.

Podle Terezy Slížkové ze společnosti Active Communication – zastoupení francouzských veletrhů Promosalons, často mají čeští podnikatelé z Francie obavy. Pokud už se rozhodnou na francouzský trh vstoupit, pak to bývá obvykle prostřednictvím místního distributora. „Jen málokdo si zde zřídí pobočku. Hlavními důvody jsou jazyková bariéra, velikost a přesycenost trhu, může to být ale i menší organizovanost Francouzů v práci i jejich rozhodování na poslední chvíli, ale rovněž ohromná byrokracie na osobní i obchodní úrovni,“ říká Tereza Slížková. Velmi komplikovaný je ve Francii celý proces dokončování administrativních úkonů, který nezřídka přináší nejen českým podnikatelům horké chvilky. Ve Francii platí poměrně přísný zákon o detašovaných zaměstnancích. „Zaměstnavatele, kteří nedodržují jeho ustanovení, jako jsou třeba výše minimální mzdy, bezpečnostní a hygienická opatření, odměňování přesčasů, odpočinek, všechny doklady výhradně ve francouzštině atd. čekají drsné kontroly a penále,“ upřesňuje Lucie Hasenohrlova-Silvain z pařížské právní kanceláře, která úzce spolupracuje s agenturou CzechTrade.

Češi jsou dle zkušeností Terezy Slížkové orientovaní spíše na bližší německý trh: „Se zástupci českých firem projednáváme jejich exportní strategii. Často společně zjistíme, že kdyby chtěli pokrýt nejen důležité evropské trhy, ale i mimoevropské, jen přes Německo se na ně nedostanou. Pak jim doporučujeme využít Francii, která nabízí odlišnou klientelu. A propojí je třeba i se severní Afrikou či Jižní Amerikou.“

Podpora českých vystavovatelů trvá do roku 2021

Účast na veletrhu je považována za jednu z nejjednodušších cest na francouzský trh. Na jednom místě se setkávají odborníci i firmy a potenciál veletrhů je proto relativně veliký. Na veletrzích Batimat, Interclima a Ideobain se počátkem listopadu prezentovalo sedmnáct českých firem, což v kontextu ostatních stejně velkých zemí není málo. Vyšší účast Čechů byla ovlivněna mimo jiné i podporou agentury CzechTrade, která je již jednadvacátým rokem partnerem českých firem na cestě k jejich zahraničním exportním a investičním úspěchům. „V rámci interního projektu NOVUMM KET, poskytuje agentura od roku 2016 až do roku 2021 podporu formou zvýhodněné služby na účast malých a středních podniků z regionů (nikoliv z hlavního města) na zahraničních výstavách a veletrzích se zaměřením na oblast klíčových technologií. Na tomto veletrhu jsme podpořili jedenáct firem,“ vysvětluje zaměření projektu Dominika Daníková z oddělení NOVUMM KET. Projekt je spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (řídícím orgánem je Ministerstvo průmyslu a obchodu). Malým a středním podnikům je v rámci interních projektů agentury CzechTrade poskytována podpora formou služeb za zvýhodněných podmínek (podpora ve výši až 90 000 Kč pro každou firmu se týká účasti na desítkách vybraných veletrhů po celém světě). Aby se Česká republika mohla zapojit do projektu a žádat o podporu, je třeba zajistit účast alespoň pěti firem, přičemž minimálně tři musí být umístěny ve společné expozici na daném veletrhu. Firmy, které se rozhodnou mít samostatný stánek mimo společný pavilon, se však mohou rovněž zapojit do projektu. „I malý stánek s francouzsky mluvící hosteskou pomůže firmě na veletrhu navázat důležité obchodní kontakty a udělat si první průzkum francouzského trhu,“ vysvětluje Tereza Slížková. Výhodou společných národních expozic je obvykle poměrně vysoká návštěvnost.