Zpět na stavby

Stavba plavební komory Rohatec/Sudoměřice a jezu na Baťově kanálu je z poloviny hotová

30. listopadu 2024
PR článek

Stavba plavební komory Rohatec/Sudoměřice a přilehlého jezu na Baťově kanálu dosáhla své poloviny a očekává se, že bude dokončena na podzim roku 2025. První lodě by tak mohly do Hodonína doplout se začátkem plavební sezóny 2026.


Poslední prázdninový víkend stavbu v rámci dne otevřené stavby navštívily stovky lidí, včetně ministra dopravy Martina Kupky a starostů okolních obcí. Návštěvníci měli možnost vidět téměř dokončenou betonovou konstrukci plavební komory a jezu, stejně jako hotový první hospodářský most a upravené koryto říčky Radějovky, která propojuje Baťův kanál s řekou Moravou. Výstavba, která začala v září 2023, prodlouží splavnost kanálu o 7 km až do Hodonína.

Harmonogram stavebních prací byl však částečně narušen zářijovou povodní, která zaplavila plavební komoru a koryto říčky Radějovky. Po opadnutí vody bylo nutné odčerpat vodu ze stavební jímky plavební komory a následně vyčistit betonové konstrukce. Stavbaři také opravovali příjezdové komunikace, hráze a opevnění koryta, aby se mohli vrátit k plánovaným pracím na budování vodní cesty.

Práce na rozšiřování koryta Radějovky mezi hospodářskými mosty probíhají již od jara tohoto roku. Po dokončení betonáží na začátku roku 2025 se rozšíří prostor budoucí rejdy plavební komory, který bude sloužit jako vyčkávací zóna pro lodě. Ještě letos na podzim začaly práce na biokoridoru, jehož součástí bude nápustný objekt z ­Baťova kanálu a rozsáhlá výsadba zeleně.

Konstrukce plavební komory a jezu je tvořena z 2 650 m³ betonu a 352 t železa.  Práce na betonážích komory probíhaly šest měsíců od března letošního roku. Plavební komora sestává ze šesti dilatačních celků, přičemž nejsložitější částí bylo betonování dna horního ohlaví s plnicími kanály. Dolní ohlaví bylo zpevněno trojnásobným množstvím betonu, aby uneslo dolní a protipovodňová vrata. V listopadu se plánuje zahájení montáží technologie a hradicích konstrukcí na obou objektech.

Betonáže plavební komory a jezu ve své závěrečné fázi před zářijovými povodněmi
Betonáže plavební komory a jezu ve své závěrečné fázi před zářijovými povodněmi

Nová plavební komora bude mít užitnou délku 38,5 m a šířku 5,3 m, což odpovídá ostatním komorám na Baťově kanálu. Komora překoná výškový rozdíl 2,7 m, což umožní lodím dosáhnout hladiny řeky Moravy. Součástí stavby je také prohloubení a rozšíření koryta říčky Radějovky na 6 m, aby lodě mohly bezpečně proplouvat. Tento úsek dlouhý 800 m tvoří hraniční tok mezi Českou republikou a Slovenskem. Dva původní mosty pro zemědělskou techniku, pod kterými by lodě kvůli jejich nízké výšce nepropluly, jsou v rámci projektu také přestavovány.

Velkou roli v projektu hrají i rozsáhlá environmentální opatření. Na české straně vznikne nový biokoridor s vegetačním pásmem a drobnou vodotečí, což zvýší ekologickou stabilitu území a rozšíří místní biodiverzitu. Po dokončení budou nové biotopy výrazně kvalitnější než původní biotopy na Radějovce a bude odstraněna migrační bariéra říčky.

Stavbu realizuje SPOLEČNOST BAŤŮV KANÁL, kterou tvoří vedoucí společník SWIETELSKY stavební s.r.o. a Metrostav DIZ s.r.o. Celkové stavební náklady činí 339,8 mil. Kč bez DPH, přičemž 262 mil. Kč připadá na prodloužení vodní cesty s plavební komorou a 77,8 mil. Kč na opravu jezu Sudoměřice. Stavbu financuje Státní fond dopravní infrastruktury a zprovozněna bude na plavební sezónu 2026.

Zdroj: SWIETELSKY stavební s.r.o.

Práce na rozšiřování koryta řeky Radějovky probíhají od jara
Práce na rozšiřování koryta řeky Radějovky probíhají od jara