Speciální vodopropustná betonová směs PERVIA
Drenážní beton, někdy označovaný jako beton bez jemných složek, propustný beton nebo beton se zvýšenou mezerovitostí, je inovativní přístup k řízení a úpravě odtoku dešťové vody.
Při použití na zpevněné plochy, chodníky či vozovky může účinně zajišťovat odtok dešťové vody. Voda může celou plochou rovnou prostoupit do půdy v místě, kde srážky spadnou. Při správném návrhu je dešťovou vodu možno zachytit a efektivně s ní hospodařit.
Drenážní beton PERVIA obsahuje malé nebo žádné jemné kamenivo (písek) a pečlivě kontrolované množství vody. Cementová pasta obaluje a váže částice kameniva dohromady a vytváří tak systém vysoce propustných, vzájemně propojených dutin, které podporují rychlý odtok vody.
Vlastnosti
Základní vlastnosti drenážního betonu PERVIA jsou shrnuty v tab. 1. Jedná se především o vlastnosti čerstvého a ztvrdlého betonu, s nimiž můžeme nadále pracovat.
Výhody a nevýhody
V tab. 2 jsou shrnuty některé z hlavních výhod a omezení spojená s drenážním betonem. Jak již bylo zmíněno, nejvýznamnější výhodou je efektivní hospodaření s dešťovou vodou. Při nárazových srážkách je beton schopen pojmout velké množství vody, tím nedochází k zaplaveným místům a erozi okolí. Na povrchu parkovišť se usazují znečišťující látky od vozidel a jiných zdrojů ve formě uhlovodíků a těžkých kovů, jenž jsou výrazným zdrojem znečištění vody. Systém drenážního betonu tyto látky zachycuje a umožňuje čisté vodě prosáknout skrz vozovku do půdních vrstev pod ní. Drenážní beton, podložní štěrková vrstva a půda vodu filtrují.
Další významnou výhodou je snížení efektů tepelných ostrovů a přispívání ke konvenčnímu proudění vzduchu a chlazení. Drenážní beton absorbuje a akumuluje méně tepla než hutné nepropustné povrchy. Přímo se tedy nabízí použít drenážní beton do átrií komerčních či obytných budov místo standardně navrhovaných dlažeb. Drenážní beton zajistí i propouštění vody ke kořenům stromů a tím sníží spotřebu vody pro zavlažování. V neposlední řadě může drenážní beton přispět ke kreditům v systému hodnocení budov BREEAM či LEED.
Spolu s výhodami samozřejmě existují i některá omezení. V první řadě, drenážní beton je možno použít pro méně frekventované vozovky. Drenážní beton sice odolává mrazu, ale neodolává prostředí XF4, proto jej není vhodné navrhovat pro náročnější konstrukce, co se týče prostředí. Je potřeba dbát jak na kvalitní výrobu, tak i na kvalitní zpracování a poměrně dlouhé ošetřování.
Použití
Drenážní beton PERVIA je možné použít k provádění vozovek místních obslužných komunikací, účelových komunikací, parkovacích a odstavných ploch s maximálním dopravním zatížením třídy V (dle ČSN EN 73 6114) a za předpokladu maximální pojezdové rychlosti 50 km/h. Beton je možné použít i jako konstrukční vrstvu s požadavkem na vyšší pevnost bez nutnosti hutnění. PA našla využití i jako drenážní podklad hřiště či tenisových kurtů. Vhodným použitím jsou i chodníky kolem veřejných budov, probarvením získá na atraktivnosti i v areálech škol či školek. Jedním z hlavních segmentů je provádění zpevněných ploch kolem rodinných domů.
Tloušťky vrstev
Tloušťka podkladních vrstev pod drenážním betonem by měla být navržena tak, aby vyhovovala požadavkům na úložnou kapacitu vody při srážkách. Doporučená minimální tloušťka drenážního betonu je 150 mm.
Vozovka z drenážního betonu se posuzuje jako tuhá podle TP 170 – Navrhování vozovek pozemních komunikací. U projektů parkovišť je obecně dostačující vozovka tloušťky 200 mm (zatížení automobilovou dopravou do 3,5 t). Vozovky o tloušťce 240 mm se používají pro obytné zóny. Ke stanovení tloušťky vždy doporučujeme využít odborný statický návrh.
Referenční součinitel vsaku
Díky vysokým vsakovacím poměrům umožňuje PERVIA propustnost 80–500 l/ min/m2 dešťové vody do spodních vrstev v závislosti na zvolené mezerovitosti betonu. Cemex má zpracované výpočty odtokového faktoru podle metodiky VUT v Brně, která simuluje déšť o intenzitě 0,03 l/s/ m2, po dobu trvání 15 min za konstantní intenzity (27 mm za 15 min na 1 m2).
Doprava na staveniště/betonáž
Dopravu na staveniště lze řešit autodomíchávači nebo sklápěcími vozy s překrytím ochrannou plachtou. Dopravu lze volit v závislosti na zpracování betonu, vzdálenosti stavby od betonárny a klimatických podmínkách.
Díky ukládce v plastickém stavu je možné dosáhnout jakéhokoliv tvaru výsledné konstrukce. Užitím minerálních pigmentů plní drenážní beton současně i architektonickou funkci. Probarvení v celém objemu pojivové pasty zajišťuje barevnou stálost i při jejím mechanickém poškození.
Před pokládkou je důležité podklad dostatečně navlhčit. Výsledný povrch hotové konstrukce se nejpozději do 20 min od pokládky překryje nepropustnou fólií a toto ošetření by mělo být zajištěno po dobu minimálně 7 dnů. Do čerstvé betonové směsi nesmí zapršet, protože deštěm by se omylo kamenivo od cementového mléka a beton by nedržel při sobě. Proto je vhodné pečlivě vážit termín betonáže.
V letních podmínkách je vhodné začít betonovat v brzkých ranních hodinách, po zpracování a uhlazení beton zakrýt PE fólií. Samozřejmostí by mělo být beton mlžit, aby zůstal tzv. „živý“. Při větrných podmínkách o beton pečovat stejně jako při vysokých teplotách, protože vlivem větru by mohlo dojít k rychlému osychání.
Ukládání je možné ručně nebo pomocí techniky (grejdry, nakladači, finišery). Směs není potřeba hutnit a je možné ji hladit například pomocí strojního hlazení.
Závěr
Celkové vsakovací poměry jsou omezeny vsakovacími poměry zhutněného podloží. U nepropustného podloží je nutné zajistit dodatečný odvod vody vhodným systémem. Systém PERVIA umožňuje odvést vodu z povrchu k podloží a dovoluje i částečný transport ve vodorovném směru při postupném zaplňování.
Je nutné chránit strukturu drenážního betonu před zanášením a nadměrným znečištěním, aby nedošlo k uzavření pórovitosti, a pravidelně povrch čistit tlakovou vodou.
Text: Ing. Radka Sallerová, Cemex Czech Republic s.r.o.
radka.sallerova@cemex.com