První dopravní PPP projekt v České republice – dálnice D4 Via Salis – se otevírá řidičům
Stavba dálnice D4 Via Salis byla dokončena a řidičům se otevřelo rychlé spojení mezi středními a jižními Čechami a dále směrem k hranicím s Německem, čímž pomůže i ekonomickému rozvoji regionů, které propojuje. Stavba trvala 43 měsíců, následujících 25 let bude o dálnici pečovat soukromá společnost Via Salis Operations.

Dálnice D4 Via Salis se začala stavět v červnu 2021. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS. Vznikla moderní, a především bezpečná komunikace, která zpřehlední provoz v úsecích, výrazně uleví od dopravních komplikací a sníží nehodovost.
Komfort pro řidiče přináší i dvě protilehlé odpočívky s kompletním zázemím včetně 246 parkovacích míst, veřejných toalet, čerpacích stanic a restaurací. D4 navíc pomůže řadě obcí v regionu, které byly až doposud zatěžovány hustou dopravou, kolonami a exhalacemi při provozu na silnici I/4.
Jednu z klíčových staveb na D4 představuje Středisko správy a údržby koncesionáře – operační centrum, v němž sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations.Do operačního centra se sbíhají všechny informace z kamer, čidel a senzorů rozmístěných po celé trase D4.
Projekt D4 vyniká přístupem k ochraně životního prostředí, např. se zrecyklovalo téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Veškerá zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odtěžena, posloužila k pokrytí náspů, ornici pak dostali zemědělci. Pro budování podkladových vrstev dálnice se použilo kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snížily zejména emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti. Ekologické aspekty se propisují i do technologií, např. využití fotovoltaických panelů v operačním centru.
Plnou zodpovědnost za provoz, monitoring, správu a údržbu dálnice nese po dobu 25 let společnost Via Salis Operations. Stát nadále zůstává majitelem infrastruktury a plně převezme dálnici do své správy v roce 2049. Stát bude koncesionáři pravidelně hradit tzv. platbu za dostupnost. Dálnice D4 urychlí cestu z Prahy do Písku minimálně o 20 min.
Zdroj: Via Salis
Via Salis v číslech:
• 32 km nově postavené dálnice
• 16 km modernizovaných úseků
• 1 600 pracovníků v obdobích největší intenzity prací
• 2 000 000 m³ vytěžené zeminy
• 750 000 m² vozovky na nových úsecích
• 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
• 48 SOS telefonů
• 100% video pokrytí
• 10 meteorologických stanic
• 28 variabilních dopravních značek
• 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi
