Zpět na informační servis

Madridské metro

12. března 2025
Text redakce

Mezi lety 1995 a 2007 Madrid téměř ztrojnásobil délku svého metra. Jak se to stalo? A hlavně – jak to dokázal levně? V roce 1995 mělo madridské metro pouhých 114 km. O dvanáct let později však přibylo neuvěřitelných 203 km nových tratí. Dnes se Madrid pyšní šestým nejdelším metrem mimo Čínu a třetím největším v Evropě, hned po Londýně a Moskvě.

Rozšíření zahrnovalo vše podstatné: propojení s letištěm, novou okružní linku v centru, rozšíření na předměstí s novou bytovou výstavbou i trasy spojující Madrid s pěti okolními městy. Dokážete si něco podobného představit v Praze? Proč Madrid uspěl, když jiná města bojují?

Klíčem k úspěchu byla nízká cena výstavby. Pro srovnání: londýnská Jubilee Line měla na kilometr desetkrát vyšší náklady než madridské metro. Podle Světové banky byly náklady Madridu „podstatně pod úrovněmi, které byly mezinárodně považovány za možné“. Jak to dokázali? Tady jsou hlavní důvody:

1. Decentralizovaná správa. Regionální vláda Madridu měla kompletní pravomoci v oblasti plánování, financování a výstavby. Díky tomu mohla rozhodovat rychle a efektivně bez zbytečných průtahů mezi státními a městskými institucemi.

2. Zrychlené procesy. Madrid zavedl nepřetržitou výstavbu – tunely se razily 24/7. Zjednodušily se i procesy schvalování v oblasti životního prostředí, což výrazně zkrátilo dobu příprav a ušetřilo miliony eur.

3. Strategické kompromisy. Při návrhu tras a stanic plánovači pečlivě hledali rovnováhu mezi náklady a funkčností. Drahé technologie nebo složité designy ustoupily osvědčeným řešením, která plně vyhovovala potřebám cestujících.

4. Investice do státní kapacity. Madrid vsadil na vlastní interní tým zkušených inženýrů a manažerů. Tito odborníci dokázali efektivně řídit výstavbu a zajistit vysokou kvalitu provedení. Veřejná firma, která metro stavěla, navíc mohla investovat do špičkových odborníků a nákupů, které kladly důraz na poměr ceny a kvality, místo pouhé honby za nejnižší nabídkou. Madrid ukazuje, že i rozsáhlé infrastrukturní projekty mohou být efektivní a cenově dostupné.

Zdroj: Ekonomické a strategické analýzy České spořitelny